fitnesstracker

Onderzoek: 33% ondervraagden houdt gegevens bij via fitnesstracker


simple.b-cssdisabled-png.h68bb98f20781d0d17aed743cbeed0d83Wearables zien we steeds in het gewone leven, meer en meer mensen schaffen een dergelijk apparaatje aan. Vooral de fitness- of activiteitentrackers zijn populair. Volgens recent onderzoek van het marktonderzoeksinstituut GfK in 16 landen zijn zelfs 33% van de ondervraagden bezig met het bijhouden van allerlei zaken. Wie zijn dat dan en waarom doen ze dat?

33% van de mensen houdt gegevens bij

Fitnesstrackers of activiteitentrackers meten allerlei activiteiten met ingebouwde sensoren zoals je stappen, slaapritme, verbruikte calorieën, hartslag en gewicht. Een bekend voorbeeld van zo’n tracker is de Fitbit maar ook smartwatches kunnen allerlei data over je gezondheid voor je bijhouden. Daarnaast kun je ook met je smartphone/app data bijhouden.

Onderstaande infographics laten precies zien wat de uitkomsten zijn van het onderzoek van GfK.

  • 33% van de ondervraagden gebruikt een een apparaat om gegevens bij te houden
  • 18% van de ondervraagden gebruikt dit momenteel niet maar heeft dit in het verleden wel gedaan
  • 45% van de ondervraagden gebruikt geen activiteitentracker
  • De overige 4% weet het niet

China loopt voorop, bijna de helft van de ondervraagden (45%) verzamelt data. Op een gedeelde tweede plek staan de Verenigde Staten en Brazilië (29%). Hekkensluiters zijn Duitsland (28%) en Frankrijk (26%).

Meer over wearables vind je in dit artikel en op deze pagina.

Mannen versus vrouwen

Het zijn vooral de mannen die hun sportieve prestaties bijhouden. Maar dit geldt niet voor China, Rusland, Frankrijk, Australië en Canada. Hier zijn het de vrouwen die vaker een fitnesstracker dragen.

De fitnesstrackers worden vooral gedragen door twintigers (39%) en dertigers (41%). Hierbij valt op dat tieners en een deel van de twintigers heeft aangegeven in het verleden wel eens gegevens bijgehouden heeft via een wearable. Fabrikanten weten nu op wie ze hun pijlen moeten richten.

health-fitness-tracking_total_web_rgb_gfk-infographic

health-fitness-tracking_countries_web_rgb_gfk-infographic_final

Waarom doen ze dat?

De ondervraagden hebben ook de vraag gekregen waarom ze deze data willen verzamelen. De belangrijkste reden is het behouden of verbeteren van de conditie. Motivatie, energie en gezond eten en drinken volgen erna. Duidelijk is wel dat de wearables hulpmiddelen zijn om inzicht te verkrijgen in je gezondheid en op welke manier(en) je deze kunt verbeteren. Het heeft niet alleen met sport te maken.

Het doel van de fitnesstrackers of wearables in het algemeen is volgens dit onderzoek wat mij betreft dus behaald. Daarnaast is het mooi om te zien dat niet alleen de jongeren ‘tracken’ maar mensen in alle leeftijdcategorieën. Goed nieuws!

gfk_results

Bron: 1

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *