rust

7 stappen om meer rust en ontspanning te krijgen


IMG_20140510_100828Naast het lichaam moet ook je geest zo nu en dan ontspannen om goed te kunnen functioneren. Hier zien we vaak niet of pas achteraf het nut van in. We leven namelijk in een hectische omgeving van werk, gezin, sociaal leven, sport en hobby. Alles schijnt tegenwoordig te moeten maar het belangrijkste zien we vaak over het hoofd, ons lichaam. Nanda Noorlander van N-balans heeft 7 stappen ontwikkeld om je lichaam en geest meer rust te geven.

APK

Velen onder ons zorgen nog beter voor hun auto dan hun eigen lichaam. De keuringen worden netjes ingepland bij de dealer. Elke zaterdag krijgt het voertuig een grondige wasbeurt op de oprit. Krasjes worden zorgvuldig weggewerkt. Grotere beschadigingen worden bij een herstelbedrijf opgepoetst. Maar wanneer gaan we wat beter zorgen voor ons eigen lichaam?

Balans tussen inspanning en ontspanning

Volgens Nanda van N-balans heb je naast inspanning een gelijke hoeveelheid ontspanning nodig anders raak je uit balans en kan stress de overhand nemen. Ze geeft aan dat deze stress vervolgens kan resulteren in bijvoorbeeld hoofdpijn, spierpijn (vooral in nek en schouders), slaapproblemen, concentratieproblemen en onrust in je hoofd.

Nanda: In het computerspel de SIMS hebben ze daar zelfs rekening mee gehouden. Je speelt in dat spel met een persoon, dat bepaalde behoeftes heeft: slapen, hygiëne, eten en drinken, sociale contacten en plezier. Als je zo’n persoon alleen maar laat werken en te weinig aan plezier laat toekomen dan wordt dat karakter ontevreden en wil dan ook niet meer werken en of leren. Net als in het echte leven dus

Leuke dingen doen

Belangrijk is dus dat je op zoek gaat naar een sport of hobby waar je tijdens het beoefenen ervan de tijd helemaal vergeet (flow!). Ga met vrienden en/of vriendinnen de sauna in. Ga op stap en gezamenlijk lekker luieren op dat fijne terrasje onder het genot van een hapje en drankje. Ga geen dingen ondernemen die voelen als een taak of die je veel energie kosten.

Beren op de weg

Vaak zien mensen alleen maar beren op de weg. “Waar moet ik de tijd voor die cursus Spaans vinden?” “Ik moet eerst het huishouden doen en dan de kinderen naar voetbal brengen.” Je bent volgens Nanda ervoor verantwoordelijk om op tijd de rust nemen om te ontspannen want dit is juist de voorwaarde om al die andere dingen te kunnen doen.

Nanda’s 7 stappen

Hieronder vind je Nanda’s 7 stappen om je lichaam en geest meer rust te geven.

  1. Heb je voldoende rust? Vraag je af of je voldoende rust hebt in je leven;
  2. Wat geeft jou rust? Voorbeelden hiervan zijn: een boek lezen, in bad gaan, afspraak met vrienden, muziek luisteren, dansen, sauna, sporten, wandelen;
  3. Maak een lijst. Maak voor jezelf een lijst met dingen waarbij je je goed kunt ontspannen. Denk aan wat je als kind leuk vond om te doen;
  4. Maak een verdeling. Maak een onderverdeling in beschikbare tijd en mogelijkheden. Wat je kunt doen in 5 minuten, 15 minuten, een uur, een halve dag, etc. Zo blijft het ook praktisch uitvoerbaar;
  5. Zet jezelf op nummer 1. Weet dat je ontspanning nodig hebt juist om je taken goed uit te kunnen voeren;
  6. Afspraak. Maak met jezelf een afspraak om meer rust momenten in je dagelijkse leven te nemen;
  7. Schrijf in agenda. Schrijf het desnoods in je agenda.

gcjm8JdONanda Noorlander van N-balans helpt mensen die last hebben van overspannenheid of een burn-out aan meer rust en meer energie zodat ze weer kunnen genieten. Ze begeleidt je naar een leven met meer rust, meer energie, een beter gevoel van eigenwaarde, meer positiviteit, meer voldoening, zodat jij meer kunt genieten. Wil je meer informatie over Nanda? Volg haar op Twitter, Facebook of neem een kijkje op haar website.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *