gadget

Deze gadget weet precies hoe vers een appel is


bullsonly_red_rgb_600x600Het schijnt dat de appel die je in de winkel koopt, zo’n 14 maanden oud is en dus qua voedingswaarde niet veel meer waard is… De op één na grootste winkelketen van de Verenigde Staten, Target, wil de transparantie in de voedselbranche vergroten en daar gebruiken ze een hele interessante gadget voor.

Ingewikkelde etiketten

Woordvoerders van de winkelketen geven aan dat etiketten tegenwoordig ‘onleesbaar’ zijn. Wie begrijpt alles wat er op staat? Kun je aan de hand van een etiket weten wat je precies binnenkrijgt? Greg Shewmaker van het online magazine Fast Company helpt Target met het project om de transparantie in de voedselbranche vergroten. Voeg hier nog aantal andere grote partijen met zo’n 40 wetenschappers aan toe en je kunt je indenken dat hier mooie high tech innovaties uit voorkomen.

De voedingspectrometer

Het voorbeeld van high tech innovatie binnen dit project is de voedingspectrometer aldus Shewmaker. Met dit apparaat kun je een voedingsmiddel scannen door middel van infraroodlicht. De moleculaire compositie wordt dan uitgelezen waardoor de leeftijd (versheid) kan worden bepaald maar ook hoeveel calorieën het bevat en welke voedingstoffen er (nog) in zitten.

food-future-2

Weg ingewikkelde etiketten

Stel je voor dat in de toekomst etiketten overbodig worden door dit apparaat? We kunnen dan zelf gemakkelijk zien wat er in een product zit zonder dat we de ingewikkelde etiketten moeten ontcijferen. Winkelketen Target weet nog niet precies hoe ze de spectrometer in hun winkels gaan integreren maar een prototype is er gelukkig al en deze wordt in een aantal winkels getest. Ik als consument sta voor meer dan 100% open voor een transparantere voedselbranche. Voor het 2maken van bewuste keuzes en vanwege gezondheidsredenen. Als een gadget als deze daarbij kan helpen, zeg ik volmondig ja!

Bron: 1, 2

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *